Managementul Timpului = autoDisciplină în Acţiune
De multe ori avem senzaţia că timpul ne scapă printre
degete şi ne trezim spunând:
Of, Doamne, de
aş avea mai mult timp, câte aş mai face!!! sau
Nu mai am timp
pentru copii/soţie/soţ/prieteni şi nici pentru mine, nu prea mă văd bine!! sau
Îmi doresc
foarte mult ca cineva să îmi dea o soluţie, să mă înveţe ceva care să mă ajute
să gestionez timpul mai bine şi să termin ce am de făcut în fiecare zi!
Aici este problema multor oameni, iar eu întreb: Cât de mult îţi doreşti să înveţi asta? Cât de mult efort personal vrei să depui în
acest sens? deorece cheia succesului în Managementul Timpului este
Disciplina.
Nu există Management al Timpului ci autoDisciplină în
Acţiune.
Dacă răspunsul tău este unul de angajament personal
atunci citeşte mai departe cele 21 de idei pentru a folsoi timpul mai bine şi
în avantajul tău personal.
Ideea 1 – Setează-ţi obiective!
Ideea de bază în Managementul Timpului, axa în jurul
căreia se învârte tot conceptul de Management al Timpului sunt OBIECTIVELE.
Care sunt
obiectivele mele? Ce doresc să îndeplinesc? Ce vreau să devin, să am sau să fac?
Cine sunt eu? Încotro mă îndrept? Ce vreau să îndeplinesc în viaţă?
Dacă ai răspuns la aceste întrebări, te numeri printre
cei 10-15% din oamenii care au obiective şi ţi-ai mărit deja cu 50% şansele de
succes în viaţă.
Sunt trei arii majore la care este bine să te gândeşti
când îţi setezi obiective:
1.
Obiectivele personale sau de familie – acestea sunt
motivele pentru care suntem în viaţă. Ce
vrei să îndeplineşti pentru tine sau pentru familia ta?
2.
Obiectivele materiale – de business, carieră, financiare.
Ce vrei să îndeplineşti în mediul extern?
Care este contribuţia ta?
3.
Obiectivele de autodezvoltare – Cine vrei să fi? Cu ce te identifici tu?
Te poţi folosi şi de urmtaorele întrebări clarificatoare
(eu le spun „crudele întrebări de dragoste”J):
- Ce ai face dacă ai gâştiga 1.000.000 EUR la Loto?
- Ce ai face sau ce ai începe să faci dacă ai şti că mai ai de trăit doar 6 luni?
- Ce vis doreşti să ţi se îndeplinească dacă ai fi sigur că nu vei eşua să-l îndeplineşti?
Ideea 2 –Planifică-ţi succesul!
Acţiunea fără Planificare, poate fi uneori calea sigură
către eşec.
Deci, iei obiectivele scrise şi îţi scri, pentru fiecare
din ele, paşii necesari pe care alegi să îi faci ca să se îndeplinească
obiectivul respectiv. Paşii iau forma unor activităţi/comportamente care vor fi
organizate şi ordonate de tine în funcţie de priorităţi, succesiune şi urgenţă.
Dacă nu ai obiective setate, cu siguranţă lucrezi pentru
cineva care le are.
În viaţă, lucrezi pentru îndeplinirea obiectivelor tale
sau ale altora, alegerea este a ta!
Ideea 3 – Fă o listă!
Fă o listă! Statistica arată că dacă îţi faci o listă de
to do-uri la începutul oricărei activităţi importante pe care doreşti să o
desfăşori, îţi măreşti cu 25% productivitatea.
Lista de activităţi îţi dă direcţia şi sensul efortului,
cu ajutorul ei şti unde eşti la un moment dat. Scrie Lista de Activităţi pentru
o săptămână în sâmbăta sau duminica premergătoare. Pentru fiecare zi, concepe o
listă cu o seară înainte.
Ideea 4 – Setează-ţi priorităţile!
Ce este
relevant? Ce este irelevant? Când îmi setez priorităţile întrebarea cheie este:
Care este cea
mai valoroasă utilizare a timpului meu acum?
Cheia măsurării valorii este „viitorologia”-nu este magie
ci tot o întrebare J, care
mă orientează către viitor:
Cum îmi va influenţa
viitorul îndeplinirea acestei activităţi? sau
Care este
impactul acestei activităţi în viitorul meu?
Ideea 5 – Menţine focusul pe câte un singur lucru în
acelaşi timp!
Învaţă cum să te concentrezi pe câte un lucru, pe rând. A
învăţa să te concentrezi este lucrul cu cel mai mare impact în eficienţa
folosirii timpului disponibil.
Dacă ai început o activitate, o laşi doar atunci când ai
terminat-o. Dacă este prea mare, „împarte elefantul în bucăţi digerabile”.
Ideea 6 – Termene şi Recompense – Recompensează-te!
Este important să ai termene realiste şi recompense la
finalizarea unei acţiuni. Doar faptul că ai bifat în listă acţiunea ca fiind
finalizată este o recompensă în sine. Nu strică să te gândeşti şi la ce îţi
aduce ţie personal finalizarea acţiunii respective, te ajută să fi cu ochii pe
premiu.
Ideea 7 – Fi în control!
Oamenii eficienţi ştiu unde se duce timpul lor. Tu şti
unde se consumă timpul tău?
Inregistrează timpul consumat, te va ajuta la creşterea
eficienţei şi la a învăţa cum să faci asta.
Ideea 8 – Contracarează Procrastinarea!
Obişnuieşte-te să fi un om de acţiune şi să intrii rapid
în acţiune. Dacă te procrastinezi (nu este o înjurătură-te asigurJ), dezvoltă-ţi un sentiment de urgenţă şi acţionează
rapid. Spune-ţi în fiecare dimineaţă: O fac acum! O fac acum! (despre acţiunea
este vorba, ţi-ai dat seama nu !?J).
Ideea 9 – Delegă!
Oamenii eficienţi delegă activităţile neproductive către
cei pe care îi pot plăti. Foloseşte timpul tău într-un mod productiv. Delegă
tot ceea ce poţi delega.
Delegarea are un singur principiu cheie: CLARITATEA.
Dacă este clar pentru cel ce delegă cât şi pentru cel ce
primeşte delegarea, atunci este o delegare eficientă.
Paşi pentru delegare eficientă sunt:
- Clarifică şi scrie specific ce trebuie delgat.
- Găseşte persoana potrivită care poate duce activitatea delegată la bun sfârşit.
- Transmite clar ceea ce doreşti şi care este termenul de finalizare.
- Verfică cu persoana în cauză dacă sunt clare termenele şi calitatea dorită.
Dacă presupui, fără să verifici, că cineva termină la
timp sarcina delegată, te înşeli. Verifică finalizarea şi bifează activitatea
incheiată în lista de activităţi.
Ideea 10 – Fi eficient cu şedinţele!
Şedinţele sunt de multe ori consumatoare ineficiente de
timp, deorece: se iese din agendă şi oamenii vorbesc despre altceva; oamenii
aşteaptă până apar întârziaţii; scopul şi agenda sunt neclare, etc.
Dacă poţi evita şedinţele, fă-o, dacă nu ai cum sau tu
eşti iniţiatorul şedinţei, atunci ţine cont să:
- Clarifici scopul şedinţei - întreabă sau stabileşte.
- Clarifici agenda şedinţei – întreabă sau stabileşte.
- Începi şi să termini şedinţa la timp.
Ideea 11 – Contolează întreruperile!
La birou, majoritatea întreruperilor vin de la telefon,
vizitatori neaşteptaţi sau „mirajul tehnologiei” (email, SMS-uri, socializare
virtuală, etc.).
Roagă pe altcineva să îţi preia telefoanele sau activează
mesageria vocală. Scurtează vizitele neaşteptate. Programează-ţi timp de
socializare virtuală şi lasă-te sedus de tehnologie doar atunci.
Acordă atenţia cuvenită în comunicare. Dacă nu acorzi
atenţie şi nu eşti concentrat atunci când comunici poţi pierde multe. 10 minute de conversaţie concentrată face mai
mult decât 1 oră de conversaţie întreruptă şi defocusată.
Ideea 12 – Clarifică-ţi ariile cheie ce aduc rezultate!
Fiecare din noi, chiar dacă suntem angajaţi sau antreprenori
avem anumite arii cheie care ne aduc rezultate. Orice slujbă sau afacere are o
serie de funcţii: Primare şi Secundare. Dacă îmi clarific funcţiile primare şi
mă concentrez pe ele, îmi cresc eficienţa garantat. Îţi poţi pune următoarele
întrebări: Care sunt acele rezultate
importante pentru care am fost angajat? De ce sunt eu pe ştatul de plată? Ce
rezultate se aşteaptă de la mine? Ce rezultate trebuie să aduc ca să fiu
avanasat? sau Ce rezultate trebuie să
aduc ca să câştig mai mulţi bani?
Ideea 13 – Grupează activităţile asemănătoare!
Ţine cont de „curba învăţării”, care spune: Când faci ceva pentru prima oară îţi va lua
ceva mai mult timp, pentru că atunci înveţi să o faci. A doua oară îţi va
lua timp mai puţin, a treia oară îţi va lua timp şi mai puţin, şamd. Poţi
reduce cu aproape 80% timpul de îndeplinire a unei activităţi, dacă o faci
repetitiv, pe o anumită perioadă de timp. Gruparea sarcinilor ajută foarte mult
în acest caz. De ex.: dacă dai telefoane clienţilor, dă-le pe toate odată; dacă
faci rapoarte, grupează-le şi fă-le pe toate odată. Grupează întotdeauna activităţile
atunci când este posibil.
Ideea 14 – Eliberează-te prin organizare!
Ingrijeşte şi eliberează spaţiul, curăţă şi menţine
ordinea la locul tău de muncă, indiferent dacă eşti angajat sau antreprenor.
Dacă faci acest lucru şi te concentrezi doar la o activitate pe rând, îţi
creşti productivitatea cu 25% până la 40%.
Uită-te la biroul tău şi întreabă-te: Ce fel de persoană lucrează la el?
Uită-te la maşina ta şi întreabă-te: Ce fel de persoană conduce o astfel de maşină?
Ideea 15 – Porţionează timpul!
Alocă timp pentru munca importantă. Munca importantă este
definită de acele activităţi care îţi aduc cele mai multe rezultate, acele
activităţi care te ajută la îndeplinirea obiectivelor tale. De multe ori, munca
importantă apare în cadranul important-neurgent. Studiile arată că munca
importantă este eficient prestată în intervale de timp mai mari de 60-90 de
minute. Alocă timp destul, fără întreruperi, pentru activităţile importante.
Ideea 16 – Foloseşte timpul de tranziţie!
Învaţă mult pentru a obţine mai mult. În mod normal
cunoştinţele tale ar trebui să se dubleze o dată la 5-6 ani. Ar fi bine să
investeşti minim 1 oră pe zi în dezvoltarea ta. Aici, te poţi folosi de timpul
de tranziţie: pauzele de cafea, prânz, drumul de acasă la servici şi înapoi,
etc.
Ideea 17 – Eficientizează telefoanele!
Telefonul este o unealtă de business puternică. Pe lângă
rolul de socializare, trebuie să înţelegem că telefonul este o unealtă de
business. Dacă vrei să câştigi timp, sună tu în timpul programat de tine pentru
telefoane. Nu răspunde la telefon dacă eşti ocupat, sună înapoi atunci când
ţi-ai programat timp pentru telefoane.
Dacă răspunzi la telefon şi vrei să câştigi timp, pune
repede întrebarea: Ce pot face pentru
tine?
Când suni tu, mai ales când suni clienţii, gândeşte-te că
această convorbire este ca o şedinţă prin telefon. Iată ce îţi recomand ca să
fi eficient cu timpul tău:
- Stabileşte o agendă a „întâlnirii telefonice”. Scrie agenda pe o foaie de hârtie şi respect-o. Ba mai mult cominic-o clientului, mai ales dacă suni din motive de business. Păstrează o sumarizare scrisă a convorbirii tale cu clientul şi revizuieşte informaţia înainte să îl suni iar.
- Urmează agenda propusă şi la încheiere mulţumeşte clientului: Vă mulţumesc, ştiu că sunteţi ocupat şi de aceea vă spun la revedere! şi închide telefonul.
- Eficientizează-ţi timpul, iar dacă oamenii insistă să discute cu tine şi în afara subiectului, dacă eşti grăbit, găseşte o scuză şi încheie convorbirea. Fă asta mai ales cu acei oameni care nu pun preţ pe timpul lor şi care cred că şi tu faci la fel.
- Când ai teleconferinţe, ţine înregistrări ale acestora, notează ce se discută. Un om deştept spunea că „Puterea este de partea celui care are cele mai bune notiţe!”. Poţi pierde mulţi bani dacă faci o înţelegere pe care nu ai notat-o şi alţii au notat. Când eşti la servici, nu ridica receptorul dacă nu ai ceva de scris la îndemână.
Ideea 18 – Construieşte-ţi o reputaţie de om punctual!
Este un proverb de business care spune: „Dacă cineva nu ajunge la o întâlnire un pic
mai devreme, cu siguranţă va întârzia!” Dacă eşti privit ca punctual,
oamenii te vor respecta pentru asta. Toţi oamenii au o părere bună despre cei
punctuali: sunt de încredere, profesionişti, etc. Cei care nu sunt punctuali,
nu realizează că pot să insulte persoana care a fost de acord să se vadă cu ei
atunci.
Nu angaja o peroană care întârzie la un interviu.
Dacă eşti şef, nu lăsa angajaţii să te aştepte,
respectă-le timpul şi nu le consuma această resursă în aşteptarea ta.
Ideea 19 – Simplifică-ţi munca!
Sistematizează-ţi procesle de muncă. Iată câteva idei
care te pot ajuta să realizezi mai mult:
- vezi ce procese pot fi simplificate şi simplifică.
- munceşte mai mult pe perioade scurte şi ai grijă să „nu uzezi motorul”-pe perioade lungi poţi produce erori în muncă şi scăderi mari de energie în organism.
- munceşte mai rapid.
- fă lucruri mai puţine dar mai importante pentru tine şi obiectivele tale.
- fă acele lucruri la care te pricepi mai bine.
- fă lucruri împreună cu alţii-munca în echipă este mai efcientă.
Ideea 20 – Învaţă să spui NU, din timp şi cât de des
poţi!
Spune nu activităţilor care nu corespund obiectivelor
tale importante. Este uimitor cât timp pierdem din viaţă, făcând lucruri din
obligaţie pentru alţii.
Dacă cineva pe care îl respecţi şi îl stimezi vrea să îţi
ocupe timpul cu ceva ce nu este în obiectivele tale, spune-i: Lasă-mă să mă gândesc şi revin eu la tine cu
un răspuns! este o forma delicată de a spune încă de la început că nu eşti
de acord. Lasă să treacă 24 de ore şi spune-i că nu ai timp şi mulţumeşte-i că
s-a gândit la tine. Mergi mai departe şi vezi de viaţa ta.
Ideea 21 – Imbunătăţeşte-ţi calitatea vieţii-caută
echilibrul!
Scopul managementului timpului este să îţi îmbunătăţeşti
calitatea vieţii. Calitatea vieţii tale, a relaţiilor tale, a sănătăţii tale, este
măsura managementului timpului tău. Calitatea relaţiilor cu cei dragi este măsura
calităţii vieţii tale.
Investeşte timp în relaţiile importante pentru tine:
familie, părinţi, prieteni apropiaţi, etc. Un studiu recent, pe o perioadă
foarte mare de timp, a arătat că oamenii care au avut şi au relaţii de calitate
cu cei dragi, trăiesc mai mult şi sunt mai împliniţi cu minim 30% mai mult
decât ceilalţi.
Puneţi-vă încă o dată întrebările: Ce fac dacă mai am 6 luni de trăit? Cu cine mi-aş petrece timpul rămas?
Unde aş merge? Ce aş vrea să fac? Cum aş sorta lucurile importante de cele
neimportante pentru mine?
Dacă îţi pui mereu aceste întrebări vei reuşi să îţi
echilibrezi viaţa şi să fi fericit!
Pentru încheiere, aşa cum spune şi Brian Tracy-expert în
managementul timpului, de la care am preluat multe din aceste idei şi le-am pus
în practică, în esenţă:
· cheia în
managementul timpului este setarea obiectivelor;
· cheia de
a atinge obiectivele este să le notezi, să le planifici, să le organizezi şi să
acţionezi pentru a le atinge;
· cheia
pentru planificare, organizare şi reuşită este prioritizarea (ce este mai
important şi mai puţin important) şi concentrarea pe lucrurile care aduc
valoare (claritatea);
· cheia
pentru concentrarea pe lucrurile care aduc valoare este să acţionezi până
termini, să fi concentrat şi perseverent – Fă lucrurile pe care le doreşti,
ACUM!
Pentru că toate acestea îţi cer energie vom discuta
într-un articol viitor despre Managementul Energiei Personale. Până atunci, fi
curios sau curioasă şi „joacă-te” punând în aplicare câteva dintre ideile
prezentate!
Un comentariu:
Un articol foarte interesant si eficient. Imi starneste putin nevoia de autocunoastere.
Trimiteți un comentariu