sâmbătă, 16 aprilie 2016

Ce fel de Profet eşti în ţara ta ?

Dragă Leader, iată o întrebare pentru tine: 
Ce fel de Profet eşti în Ţara ta? sau Ce propovăduieşti în echipa ta?

Pun această întrebare ca să vedem cum „stă treaba” cu teoriile motivaţionale pe care toată lumea încearcă să le aplice în ziua de azi şi mai ales managerii generaţiei x. Constrângerile mediului actual de business şi aşa zisele „probleme” caracteristice generaţiilor de tineri noi angajati (generaţiile y şi z)  îi fac pe mulţi manageri să dea din colţ în colţ. Pe lângă sistemele de credinţă diferite, tiparele de viaţă diferite şi mai ales felul în care s-au dezvoltat ca adulţi în contexte social-economice diferite, apar inerent moduri diferite de comportament şi motivaţii diferite.

Dacă întrebi managerii din generaţia x care sunt teoriile motivaţionale preferate, majoritatea se vor polariza pe două tipuri:
Îmi cunosc oamenii şi ştiu cum să îi motivez. Eu cred că oamenii muncesc pentru că sunt plătiţi şi ,dacă nu sunt supravegheaţi, vor înceta să muncească.
sau
Eu cred că oamenii muncesc din motive proprii, cred că muncesc mai bine şi mai intens când nu li se dau ordine şi că o fac datorită satisfacţiei obţinute dintr-o muncă de calitate.

În funcţie de aceste convingeri putem spune ce fel de profet eşti în echipa ta, dragă leader. Sunt mulţi leaderi adepti ai celei de a doua convingere doar la nivelul declarativ, dar la nivel practic, în România, peste 60% sunt adepţii primei convingeri.

Aici intervine ceva ce mulţi manageri nu iau în considerare deorece nu au avut cum să observe şi să experimenteze. Acest ceva este felul în care sistemul de convingeri al managerului se reflectă în comportamentele lui şi în mod subtil, dar foarte puternic, în modul în care el comunică cu oamenii din echipă.

Nu vorbim de feedback şi coaching, care sunt instrumente aplicate pe un proces ci practic de modul în care convingerile managerului influenţează faptic, concret comportamentul angajatului din subordine.

Studiile începute în anii 1960 (ex.Douglas McGregor de la MIT) şi continuate pe lungi perioade de timp arată că managerii care sunt adepţi ai primului set de convingeri au angajaţi care necesită supraveghere continuă, în timp ce managerii care sunt adepţi ai celuilalt set de convingeri au angajaţi care muncesc şi cu „inima”. Indiferent de motivaţiile pe care le-ar fi avut oamenii înainte de a muncii cu aceşti manageri, angajaţii se adaptează şi sfârşesc prin a deveni ceea ce aşteaptă managerul de la ei.
Asta văd şi eu în fiecare zi la managerii cu care colaborez, la prieteni şi în relaţiile familiale (mai ales ce crezi tu ca părinte despre capabilităţile copilului tău).

Convingerile noastre influenţează comportamentul celor din jur prin cel mai puternic mijloc de comunicare – limbajul nonverbal.
Sunt exemple clare de profeţii care se autoîmplinesc. Oamenii acţioneză aşa cum ne aşteptăm să acţioneze. Voit sau inconştient prin limbajul nostru nonverbal le transmitem ceea ce credem despre ei. Iar ceea ce credem despre ei vine din convingerile noastre. Convingerile unui leader despre ce crede el că motivează angajaţii sfârşesc, de cele mai multe ori, prin a deveni realitate.
 
O gândire pozitivă despre oameni şi despre capabilităţile lor vor crea o realitate diferită, mai ales dacă eşti în postura de a influenţa pe cei din jur prin diferite „investituri”: manager, tată/mamă, bunic/bunică, soţ/soţie, etc.

Dacă eu cred că copilul/angajatul/prietenul/soţia mea este: 
limitat, iresponsabil, fără speranţă, nu are nimic bun, etc....... oare în ce se vor transforma dacă eu le spun asta destul de des şi destul de mult timp? Nu numai că le-o spun, dar fiecare gest, ton al vocii, poziţie corporală, comportament al meu le-o spune mult mai „tare” şi direct în mintea şi inima lor.

Aşa cum spune Shawn Achor, în cartea lui Avantajul fericirii, poate ar fi bine, dragă Leader, ca în fiecare Luni dimineaţa să îţi pui trei întrebări:
  1. Cred cu adevărat că inteligenţa şi priceperea angajaţilor mei poate fi îmbunătăţită prin efort şi nu este ceva fix şi limitat?
  2. Cred eu că angajaţii vor să facă acel efort după cum vor să găsească sens şi împlinire în munca lor?
  3. Cum transmit eu aceste convingeri prin acţiunile şi comportamentele mele de zi cu zi.
Eu, personal, adaug o recomandare: 
Vineri seara stai de vorbă cu tine un pic şi vezi dacă ai facut cu adevărat asta sau doar ai declarat că o vei face.


În rest, despre motivaţie poţi studia Piramida motivaţiei de aici, sau oricare alt instrument. Vei reuşi pe oricare din el îl aplici. De ce? Pentru că vei crede în ele şi în oamenii tăi.

Niciun comentariu: