Pe piaţa noastră se vede acum o diferenţă, asta discutam şi cu prietenii mei, între prezentatorii de la diferite conferinţe, cursuri, etc şi prezentatorii de meserie care trăiesc preponderent din asta (unii îşi spun speakeri motivaţionali si chiar fac asta foarte bine, de ex.Andy Szekely). Acesta este un lucru bun, zic eu, oamenii se specializează şi găsesc nişa de clienţi care au nevoie de serviciile lor. Din păcate mai sunt mulţi prezentatori, mai ales în mediile academice, care impun în "lutul educaţional" al tinerei generaţii propria amprentă de inflexibilitate, limbaj de lemn, etc. Am văzut mulţi, în diverse domenii şi proiecte. Modelul lor nu mai este unul de succes şi datorită poziţiilor oficiale încă mai "dau tonul" prin licee, facultăţi, proiecte, etc. Unul din prietenii mei spunea că unul din aceşti vorbitori (parcă desprins din eşicherul politic) poate transforma tehnica de rezumare şi legare a subiectelor prezentării din "Spune-le ce ai să le spui / Spune-le / Spunele ce le-ai spus" în "Spune-le cum ai să-i plictiseşti / Plictiseşte-i / Spune-le cum i-ai plictisit!"
Haioasă comparaţie!
Eu le spun celor care vorbesc în public şi care nu au contact vizual cu auditoriul "Iată un om care începe călătoria descoperirii de sine, cu martori în public!" :-) Pe lângă asta (neutilizarea contactului vizual) şi prezentarea/discursul lor sunt în sine seci, fără emoţii sau "faţă umană", un şuvoi de informaţii.
Cred că ştiţi expresia "Oamenilor le place să audă despre oameni!" Aceasta este foarte importantă atunci când vorbim în public. Indiferent că vorbim unui public de 10 sau de 1.000 de persoane, este întodeauna important să le captăm atenţia şi să le susţinem interesul vorbindu-le despre oameni sau latura umană a ceea ce vrem să comunicăm. Face parte din obiectivul prezentării, doar vorbim unor oameni!
Dacă vorbim unor maşini de gătit, probabil că le este familiar să audă mai multe despre cratiţe, temperaturi de încălzire, debite de gaz, soluţii de curăţare, oale si late ustensile, etc. Punând puţină "sare şi piper" în prezentare sub forma glumelor, faci prezentarea "mai gustoasă" pentru Maria, George, Irina şi Mihai care sunt în sală şi te ascultă. Dar poţi face ceva "savuros" pentru "papilele lor gustative oratorice". Prezentatorii de succes ştiu acest lucru şi se folosesc de el. Aceştia folosesc "cuvintele oameni" sau "referinţele umane" în prezentările lor. Aceasta tehnica poate face diferenţa dintre un public plictisit şi confuzat de o cascadă de informaţii şi un public care sare din scaune plângând şi strigând: "Aleluia! Am priceput!" :-)
Acestea sunt mici părţi din acele informaţii şi abilităţi de bază pe care este bine să le aibă şi să le folosească orice prezentator pentru a fi unul de succes. Atenţie "succes" înseamnă să îşi atingă obiectivele stabilite prin prezentare, este diferit de "vestit"! Daca esti curios mai multe poti afla intreband si cautand!
Acum, pe piaţă, mai ales pe piaţa din Bucureşti, sunt multe oportunităţi de a-ţi dezvolta aceste abilitaţi, dacă doreşti asta. Sunt cursuri, workshopuri, conferinţe şi grupuri de vorbit în public. O iniţiativă bună este şi cea a asociaţiilor Young Initiative şi Corporeanima care au proiecte de pregătire a tinerilor în acest sens.
Mai sunt grupuri, cum este cel Public Speaking Support Group Bucuresti care acum este JCI Bucureşti. Sunt multe oportunităţi şi ocazii pentru doritori, dacă "scormonesc" după ele.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu