vineri, 20 aprilie 2012

Elena, perseverenţa şi succesul


Cu ceva timp în urmă am avut un curs de vânzări la Sibiu şi acolo am avut o discuţie interesantă cu unul din participanţi. Discuţia era legată de rezultatele în vânzări şi cât de mult sunt influenţate acestea de aptitudinile înăscute ale agentului de vânzări (sau de talent mai bine spus).

  Omul spunea că cei talentaţi au rezultate mult mai mari. Experienţa mea şi exemplele pe care le-am văzut cu ochii mei m-au făcut să îl contrazic. În vânzări ca şi în orice altă activitate care funcţionează pe principiul atingerii obiectivelor sunt câteva elemente care primează:
  • Perseverenţa
  • Dorinţa de evolua
  • Capacitatea de a învăţa tot timpul
  • Căt de organizat şi disciplinat eşti
....şi, da......un pic de talent (sau noroc) nu strică, dar nu-i bai dacă nu le ai, te poţi descurca binişor şi aşa !

Atunci mi-am adus aminte de următoarea întămplare pe care i-am povestit-o cursantului meu:

"După finalizarea cu succes a unui program de training de Telesales într-o companie, la o anume perioadă de timp au fost făcute evaluările agenţilor de vânzări şi normal, au fost verificate rezultatele fiecăruia. Totul a fost făcut cu tam-tam şi directorul de vânzări (un expat simpatic, irlandez spiritual şi bun vânzător la viaţa lui) a dorit ca rezultatele să fie anunţate într-un cadru festiv şi cei care avea cele mai bune rezultate să fie premiaţi. Oamenii s-au organizat, au închiriat un club în Centrul Vechi, au chemat agenţii de vânzări, i-au omenit aşa cum trebuie, au dat de băut şi de dansat şi au ajuns la partea cu premierea, parte care era tentantă (excursii în Romănia, Bulgaria, Turcia-depinde pe ce loc erai).
S-a închis muzichia, DJ-ul a făcut suspansul de rigoare, domn` Director a luat lista cu preminaţii şi a început să strige:
- Pe locul 3 cu atâtea vânzări...., etc, etc, George B.!!! El va pleca cu  încă cineva, pe cine doreşte el să invite, un weekend la Mamaia la hotelul de 5 stele....!!! Vă rog aplauze !!
Câteva fătuce au oftat, una era chiar să leşine, ţipete, aplauze, tot tacâmul. George era vedeta agenţilor de vânzări: charismatic, frumos (neînsurat!!!), simpatic şi talentat. Irlandezul a continuat:
- Pe locul 2 cu .......vânzări şi atâţia......, etc., etc. Mihai G.!!!! El va pleca cu cine vrea 3 zile în Bulgaria în resortul de 5 stele....!!!! Vă rog aplauze!!!!
Lume a ţipat, da nu aşa tare, au aplaudat, dar au început să şuşotească. Mihai nu era aşa frumos şi talentat, era un pic cam şters, slăbuţ, un pic peltic şi nici aşa haios ca George sau Cristi. De fapt lumea credea că pe locul 2 o să fie Cristi, prietenul lui George, perechea de "frumuşei" din firmă. Dar asta este, poate Cristi este pe locul 1, ziceau unii. Irlandezul a continuat:
- Şi pe locul 1 cu atâtea vânzări şi atâţia bani aduşi companiei, etc., etc. Elena D.!!!! Ea va pleca cu cine vrea 4 zile în Turcia, cu avionul, la resortul.... de 5 stele plus....!!!! Vă rog aplauze!!!! Elena te rugăm să vi pe scenă şi să ne spui câteva cuvinte !!!!
Lumea a aplaudat dar nu mai ţipa nimeni. Şoc, nu a fost Cristi!
-Bă tu o şti mă pe Elena asta? întreba unu aşa aiurea
-Da mă, e aia ştearsă, care stă în spatele lui Radu!
Aşa pe scenă apare o fată un pic durdulie, roşie toată la faţă, cu părul un pic în ochi şi sfioasă. Dacă te uitai la ea bine nu prea ziceai că este om de vânzări. Cum zic nişte prietene, puteai spune că este "O fată obişnuită de birou".Irlandezul merge mai departe:
- Acum Elena, te rugăm să ne spui care este talentul tău, secretul cu ajutorul căruia ai avut rezultate aşa bune?
Elena cu ochii în jos, emoţionată spuse:
- Păi, eu, cred că nu am făcut ceva special, am dat 60 de telefone pe zi.
Lumea a fluierat, aplaudat, chiar a râs, dar Irlandezul a insistat:
- Ei, hai Elena spune-ne, care este secretul?
- Păi, cum spuneam, am dat 60 de telefoane pe zi, în fiecare zi cât am fost la birou.
- Nu ai o tehnică specială, ceva un talent special ca şi Bogdan?
- Păi, cum spuneam, eu am dat 60 de telefone pe zi, în fiecare zi, indiferent de dispoziţie sau de ce se întâmpla în ziua respectivă!"

Întâmplarea asta l-a lămurit şi pe cursantul meu. Elena nu era persoana de la care s-ar fi aşteptat cineva să fie cel mai bun agent de vânzări şi nici nu era, nici pe departe, cea mai talentată, charismatică şi băftoasă fiinţă dintre toţi acei agenţi de vânzări. Dar era perseverentă şi nu un pic, ci un pic mai mult decât media!

Ideea este următoarea:
Talentul nu este o condiţie a succesului, dar perseverenţa cu siguranţă da!

Tot aşa este şi în viaţa personală când doreşti să ai succes în ceva. Dacă îţi cultivi elementele enumerate mai sus: Perseverenţa, Dorinţa de a evolua, Capacitatea de a învăţa, să fi Ordonat şi Disciplinat cu tine însuţi, este imposibil să nu ai succes în ceea ce ţi-ai propus!
Dacă nu faci asta, nu este timpul pierdut, lasă obiceiurile proaste şi apucă-te de cele bune, am şi o vorbă faină despre asta:

La unele lucruri renunţăm mai greu decât la altele. 
Cât de puternic sau cât de slab eşti nu are nicio legătură cu asta.
Este vorba doar despre credinţă şi de faptul că tu şti că va fi bine şi că vei fi mai bun!

Niciun comentariu: