miercuri, 30 septembrie 2009

Spatiul dintre stimul si raspuns

Am terminat de recitit cartea lui Covey despre cele 7 trepte ale intelepciunii. Pe langa faptul ca acum am alta viziune asupra ei si ca redescopar alte valente in ea, am avut o experienta de tipa "AHA !" la o fraza (pe care si Covey marturiseste ca a citit-o in alta carte):

"Exista un spatiu intre stimul si raspuns".

Practic asta se traduce ca avem la indemana un spatiu de timp si de gandire intre stimul si reactie/raspuns, intotdeauna acest spatiu a fost si va fi acolo, indiferent de "programarile" la care am fost supusi si cred ca marea arta a dezvoltarii personale este sa te folosesti de el.

Vorbeam in pauza de masa cu colegii de la servici de traficul ingrozitor din Bucuresti, de "smecherii" de la volan, de comportamentul agresivo-nesimtit si de cat de mult ne enervam si cum reactionam la astfel de urangutanisme (sa ma ierte bietele animale). Eu sunt o fire colerica si cinstit va spun ca am un "program" foarte bine pus la punct legat de stimul si raspuns la urangutanii din trafic. Merge ca un mecanism bine uns si cu timpi de reactie foarte buni (adica reactionez imediat).

Daca dau de un maimutoi/maimutica care se da in stamba, ma enervez, ma urangutanez si eu si ma tine asa ceva timp. Timp in care imi creste tensiunea, furia este mare, incepe sa ma doara stomacul, etc. Uit repede (de fapt nici nu imi dau seama) ca exista acest spatiu intre stimul si raspuns. Spatiu care imi da posibilitatea sa aleg reactia/raspunsul. Urangutanul ma enerveaza si ma sicaneaza, in 2 min. se descarca sau se simte bine si pleaca mai departe (soriciul lui este gros si tare). Eu ramana si pana la 30 min. intr-o stare deloc productiva si ineficienta, atata fizic cat si psihic. Stare care nu mai bine nu imi face. Cei care aveti carnet si conduceti sau doar sunteti pasageri stiti despre ce este vorba.

Am inceput sa exersez sa vad si sa prind acel timp dintre stimul si raspuns. Daca reusesc asta, atunci ma bucur nespus sa vad ca tot eu am controlul, ca eu sunt cel care decid ce sa fac si ce raspuns sa dau in urma unei interactiuni. Sa aleg o cale cat mai buna pentru mine, cat mai productiva, sanatoasa si eficienta - atat fizic cat si psihic. Uneori imi iese, uneori nu, dar am deja un obiectiv: in luna octombrie voi da o atentie sporita acestui aspect - sa descopar si sa folosesc spatiul dintre stimul si raspuns. O voi face cu acea curiozitate pe care o am ori de cate ori experimentez ceva nou. Vreau si pot sa o fac !

Era sa uit: atentie si la evenimentele interne, cele din mintea si sufletul nostru, multe "programe" se declanseaza ca urmare a unor stimuli si procese interne. Asa am patit eu sambata trecuta cand era sa stric in familie toate pregatirile pe care le faceam pentru botezul fiului meu. Mici stimuli interni, declanseaza procese interne (de retraire a unor false concluzii sau evenimete) ce pot duce la activarea unor "programe" comportamentale total ineficiente pentru toti si cel mai mult pentru mine. Nervii, furia si supararea nu duc la nimic bun si constructiv. Dar noi suntem oameni si de multe ori reusim sa controlam prea putine din reactile noastre. Exista totusi o veste foarte buna: prin antrenament si perseverenta reusim sa vedem si sa simtim spatiul dintre stimul si reactie, sa il folosim: sa tragem pe drepata un pic, sa cumpanim, sa vedem optiuni si variante cu 2-3-4-5.... pasi inainte si sa luam o decizie mai buna, sa avem o reactie de castig pentru noi si pentru cei din jur.

Cand folosesc spatiul dintre stimul si raspuns am o tehnica de vizualizare: ma vad in pozitie de lotus, foarte calm si foarte relaxat dar in acelasi timp cu mintea/ratiunea functionand la nivel maxim. Stau asa pe un cerc suspendat in spatiu, in care vad evenimentele din jurul meu. Stimulul/interactiunea vine catre mine si declanseaza existenta spatiului acesta. Ma uit in jur si vad ca intr-un film posibilitatile de reactie si ce se poate intampla mai departe daca aleg una din ele. Chiar daca dureaza putin, asta ma ajuta sa fac o alegere (in loc sa execut un "program") si sa reactionez intr-un mod mult mai eficient pentru trupul si mintea mea, dar si pentru cei din jurul meu.

Ar fi foarte interesant daca voi aveti o "thenica speciala" legata de acest aspect si sa o descrieti intr-un comentariu !

Niciun comentariu: