vineri, 7 ianuarie 2011

Despre Rai si Comunicare

Am primit de la o prietena o metafora frumosa pe care doresc sa o impartasesc cu voi:

LINGURI LUNGI

Un om pios statea de vorba cu Dumnezeu si i-a spus:
- Doamne as vrea sa stiu cum e Raiul si cum e Iadul.
Dumnezeu l-a condus pe om catre doua usi. A deschis una dintre usi iar omul a privit inauntru. In mijlocul incaperii se afla o mare masa rotunda. Pe masa se afla un vas mare cu tocana, care mirosea foarte bine si care l-a facut pe om sa ii lase gura apa.
Oamenii care stateau la masa erau slabi si bolnaviciosi. Pareau a fi infometati. Tineau linguri cu manere foarte lungi care le erau legate de brate si astfel putea ajunge la vas pentru a le umple cu tocana; dar din cauza manerelor mai lungi decat propriile maini, nu puteau duce la gura lingurile pline.

Omul pios s-a infiorat la vederea suferintei lor. Atunci Dumnezeu a spus:
- Acum ai vazut Iadul!
Au mers apoi catre cealalata camera si au deschis usa. Arata la fel ca si prima. Se gasea acolo o masa mare si rotunda cu un vas mare de tocana care iti lasa gura apa.
Oamenii de la masa erau echipati cu acelasi gen de linguri dar acestia pareau bine hraniti si durdulii, radeau si vorbeau intre ei.

Omul pios a spus:
- Nu inteleg!?
- Este foarte simplu, a spus Dumnezeu.
- Este nevoie insa de abilitate. Acesti oameni sanatosi au invatat sa se hraneasca unul pe celalalt, in timp ce ceilalti se gandeau doar la ei insisi!

De multe ori si noi uitam ca nu suntem singuri si ca ceilalti ne sunt semeni si ne putem ajuta unii pe altii. Credem ca numai singuri reusim si ne inchidem in fragilul castel interior. Atunci cand comunicam uitam sa ascultam si tot la noi ne gandim. Dar, fiecare sa cugete pentru el, nu vreau sa ajung la vorba maicii Tereza:
"Daca stai sa judeci oamenii nu mai ai timp sa-i iubesti !"

Asa ca dragilor cand nu mai ajunge lingura la gura, utati-va prin jur poate este cineva care iti poate da din lingura lui, dar ai grija ca tu sa oferi primul !

4 comentarii:

Ioana Gînju spunea...

..daca stai sa judeci oamenii, inseamna ca ai timp de asta...zic eu. Interesant subiectul comunicarii cu Dumnezeu...

Costi Balan spunea...

Asa este Ioana legat de judecata, dar din pacate, de multe ori ma surprind ca fac asta si nu imi place. Ma gandeam la ceea ce ai spus de comunicarea cu Dumnezeu, este interesant. De multe ori cred ca este mai usor sa comunici cu Dumnezeu decat cu semenii tai, dar oare cum sa fie asta adevarata daca nu reusim sa comunicam bine cu cei din jurul nostru?

Ioana Gînju spunea...

..ce inseamna a comunica'bine' cu cei din jurul nostru...ce inseamna a comunica 'bine' cu Dumnezeu si de ce-am avea impresia ca ar fi vreo diferenta...Ingerii n-au trup(nevoi firesti), dar au discernamint, ei pot alege cum si noi putem. E o alegere in a comunica 'bine'.La asta m-am gindit cind am comentat, n-am acuzat ca ai avea timp de circoteli, pentru ca eu sunt experta expertilor cu cel mai mare timp alocat pentru atari activitati, daca ar fi sa ma analizez.Un an bun intr-ale comunicarii, de toate felurile, iti doresc.

Costi Balan spunea...

Asa este Ioana si cred ca am inteles ce ai vrut sa spui legat de timp si carcoteala-sincer nu ma gandeam la o acuzatie si am luat-o ca un strop de umor. Dar pe langa asta mi-am dat seama la mine (si ma bucur mult ca am realizat asta) ca pierd mai mult timp judecand oamenii (nu vorbesc despre politica sau jurnalism-aici emiti judecati prin natura subiectului)decat sa stau sa ii ascult, mai ales in comunicarea cu persoanele care conteaza pentru mine. Iar din cele spuse de tine mai este o chestie interesanta pe care o exersez mai mult: alegerea este la noi-exista un spatiu intre eveniment si reactie pe care il putem folosi sa alegem tipul de reactie care ar aduce cele mai mari beneficii ambelor persoane.
Multumesc pentru urari !